Cessna 180 je čtyř až šesti-místné letadlo s pevným podvozkem ostruhového typu vyráběné v letech 1953 až 1981. I přesto, že výroba už nepokračuje, spousty těchto letadel se stále používají pro soukromé užívání nebo jako speciální tzv. „bush flying“ letadla schopná přístát a odstartovat z nezpevněných a krátkých povrchů.
Cessna začala vyrábět stoosmdesátky jako těžší a výkonnější variantu Cessny 170, a později se pro ni začalo používat označení „Skywagon“. Prototyp Cessny 180 nesl imatrikulaci N41697 a poprvé vzlétla 26.května 1952 pilotovaná testovacím pilotem William D. Thomson.
Konstrukce letadla je poloskořepinová s hliníkovým potahem nýtovaným na podélníky a přepážky. Křídla jsou stejné konstrukce se vzpěrou, kde je potah nýtován na žebra a nosníky. Konstrukce podvozku u stoosmdesátky je ostruhového typu s hlavními nohami vyrobenými z pružinové oceli, řízená ostruha je připevněna na duté ocelové trubce kuželové tvaru. Mezi roky 1953 a 1963 měly stoosmdesátky dvě postranní okna, a od roku 1964 do roku 1981 jedno postranní okno přibylo, protože začaly využívat shodného trupu se silnějším typem Cessna 185. 180ky mohou létat jak s plováky, tak i s ližinami.
Rekordní let

Cessna 180 si získala uznání, když byla vybrána Garaline Mock, k prvnímu samostatnému a úspěšnému obletu země pilotovaného ženou. Let se uskutečnil v roce 1964 v modelové řadě roku 1953. Letadlo pojmenované Spirit of Columbus (imatrikulace N1538C) a celý let popsala ve své knize Three-Eight Charlie. Výrobce Cessna Aircraft letadlo po úspěšném historickém letu následně získalo a uchovalo jej ve výrobním závodě v Pawnee (Wichita, Kansas). Dnes si jej můžete prohlédnout v Národním leteckém a vesmírnem muzeu, kde je zavěšeno pod stropem jako exponát její úspěšné výrobní řady.
OK-KAH
Čtyřmístný hornoplošník osazen šestiválcovým motorem Continental o výkonu 230 koní (172kW), označení O-470-J. Maximální celková váha je 1157 kg. OK-KAH byla vyrobena v roce 1955.
Základní technické údaje:
Kapacita: čtyři osoby
Délka: 7,85 m
Rozpětí: 10,92 m
Výška: 2,4 m
Plocha křídel: 16,2 m2
Prázdná váha: 775 kg
Maximální váha: 1157 kg
Motor: 1 × Continental O-470-J , 230 hp (172 kW)
Vrtule: 2-bladed constant speed, 2.08 m
Výkony:
Maximální rychlost: 148 kn (274 km/h)
Cestovní rychlost: 142 kn (263 km/h)
Pádová rychlost: 48 kn (89 km/h)
Dolet: 890 nmi (1,650 km)
Dostupnost: 17,700 ft (5,400 m)
Stoupání: 1,100 ft/min (5.6 m/s)
Zdroj: wikipedia.org